BMW inovace na veletrhu v Las Vegas

bmw_inovace_elektronika_las vegas_1.jpg

Již v roce 2014 BMW na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas představilo dokonalou technologii pro automatické ovládání automobilu v těsných prostorách.

Pokrokové senzory umožní na výstavě CES, která se v Las Vegas koná od 6. do 9. ledna, představit automobil, který je připraven eliminovat rizika vzniku nehod. Specialisté BMW Group tím ukazují, že budoucnost individuální dopravy spočívá v automatickém řízení bez řidiče a také bez nehod.

Základ pro systém 360o ochrany před nehodami spočívá v jednoznačném určení polohy a rozpoznávání okolí vozu. Výzkumným a vývojovým vozem je BMW i3 doplněné čtveřicí laserových skenerů, které jsou schopné rozpoznávat například i sloupy v parkovacích domech. Jakmile se automobil příliš rychle přibližuje ke stěně nebo sloupu, automaticky zastaví, a to doslova na centimetry přesně. Jakmile se řidič pomocí volantu překážce vyhne, systém přestane brzdit. Stejně jako je tomu u všech asistenčních systémů BMW, i tento může být kdykoliv nahrazen řidičem.

Plně automatické dálkové parkování v parkovacích domech

Plně automatický dálkový parkovací asistent ve vývojovém prototypu BMW i3 kombinuje informace z laserových skenerů s digitálními mapami budov – například parkovacích domů. Řidič může pomocí chytrých hodinek aktivovat plně automatické dálkové parkování, vystoupit z vozu a jít na schůzku, automobil převezme řízení, nezávisle projede podlažími parkovacího domu a na volném místě zaparkuje. Systém je schopen rozpoznat pevné překážky parkovacího domu a současně reagovat řízením na nenadále vzniklá omezení a rizika – například na špatně zaparkované automobily. Jakmile vývojové BMW i3 zajede do parkovacího místa, uzamkne se a čeká na další povel chytrých hodinek a hlasový pokyn. Plně automatický dálkově ovládaný parkovací asistent poté spočítá čas, který potřebuje k projetí parkovacího domu, a k výjezdu přijede automaticky ve správný čas.

Navigace bez signálu GPS

BMW úspěšně vyvinulo plně automatické ovládání automobilu propojením jeho senzorů a digitálních mapových podkladů. To však vyžadovalo příjem GPS signálu, který není v parkovacích domech k dispozici. Na základě informací z laserových čidel automobil podle daných algoritmů vypočítá přesnou polohu v parkovacím domě, současně čidla monitorují okolí vozu a zajistí plně automatické navádění vozu. Proto k plné funkčnosti nejsou k automatickému pohybu automobilů potřeba žádné speciální doplňkové systémy infrastruktury ve vnitřních prostorách.

Rekord na dlouhém okruhu pro získávání zkušeností s automatizovaným provozem.

BMW je se svými asistenčními systémy vedoucí značkou v oblasti automatizovaných jízdních systémů. Již v říjnu 2009 vůz BMW v rámci vývojového programu BMW Track Trainer projel Nordschleife okruhu Nürburgring. Později BMW Track Trainer, vyvinutý specialisty BMW Group, projel okruhy Laguna Seca, Zandvoort a Valencia a následně také Hockenheim a Lausitzring. V těchto extrémních podmínkách vývojáři sbírali cenné informace o ovládání vozu a jeho pozici.

Mezi další významné vývojové projekty patří BMW Emergency Stop Assistant, který v případě kolapsu řidiče, například při infarktu, dokáže automobil v automatizovaném režimu bezpečně zastavit na okraji silnice a spustit tísňové volání.

V polovině roku 2011 dojel testovací vůz BMW Group z Mnichova do Norimberku po dálnici A6 bez zásahu řidiče. V současné době probíhá další vývoj tohoto prototypu, který brzdí, zrychluje a předjíždí zcela autonomně. Automobil jezdí v rychlostech od 0 do 130 km/h, reaguje na aktuální provoz a dodržuje zvyklosti chování na dálnicích. Automobil je vybaven senzory, radarem, ultrazvukovými čidly a kamerami, které hlídají prostor v okolí vozu.

Od ledna 2013 BMW Group na tomto projektu pracuje společně s mezinárodním dodavatelem dílů Continental. Cílem společného projektu je uvedení nových funkcí autonomního řízení na trh od roku 2020 dále.

 

Foto:BMW

 

Zdroj:motorinfo.cz