Bosch má průkopnickou technologii baterií pro elektromobily

bosch_bateriove clanky.jpg

Bosch přichází jako první s novou technologii baterií pro elektromobily, které by mohly být připravené pro výrobu za pouhých pět let.

"Bosch využívá své znalosti a nemalé finanční prostředky k dosažení průlomu elektromobility,” řekl Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. Akvizice amerického start-upu Seeo Inc. (Hayward, CA nedaleko Silicon Valley) pomůže toto uskutečnit. Kromě vlastního vývoje v oblasti technologie baterií, vlastní Bosch nyní i zásadní know-how inovativních solid-state článků pro lithiové baterie a také exkluzivní patenty. „Solid-state články mohou být průlomovou technologií,” uvedl Denner. „Průlomová start-up technologie se spojuje se širokými znalostmi systémů a finančními zdroji nadnárodní společnosti.” Doposud bylo deklarovaným cílem průmyslu zdvojnásobit energetickou hustotu baterií a o polovinu snížit jejich cenu do konce tohoto desetiletí. S novými solid-state články vidí Bosch potenciál na více než zvojnásobení energetické hustoty do roku 2020, a zároveň další výrazné snížení ceny. Srovnatelný elektromobil, který má dnes dojezd 150 kilometrů, bude schopen ujet více než 300 kilometrů bez dobíjení – a za nižší cenu.

Strategické rozšíření stávajícího výzkumu baterií

Akvizice Seeo Inc. dokonale zapadá do strategie firmy Bosch pro oblast elektromobility. Bosch již nabízí širokou škálu komponentů pro elektromobily od motorů a výkonové elektroniky až po baterie. Bosch též realizoval již 30 výrobních projektů souvisejících s elektromobilitou. V současné době technici pracují na vylepšování technologie a lepších propozicích praktického využití elektromobility. Koneckonců, do roku 2025 by mělo být dle prognózy společnosti zhruba 15 procent všech nových automobilů vybaveno minimálně hybridním pohonem. V Evropě bude více než třetina všech nových automobilů vybavena elektropohonem – většinou se bude jednat o hybtidy typu plug-in. Za tímto účelem se v roce 2014 Bosch spojil s GS Yuasa a Mitsubishi Corporation a byl založen společný podnik Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG, jehož cílem je vyvinout silnější generace lithium-iontových baterií. Technologie Seeo Inc. doplňuje práci dosud realizovanou s japonskými partnery společnosti Bosch. Výsledkem bude kombinace průkopnické start-up technologie se systémy Bosch a technologickým know-how, kompetencí GS Yuasa v oblasti článků a široké průmyslové základny Mitsubishi Corporation.

Bosch má první vzorky

Řadu let se výrobci automobilů a dodavatelé snaží vytvořit silnější baterie. Články jsou důležitým stavebním kamenem – baterie elektromobilu se skládá z mnoha propojených článků. Články jsou tak podstatnou částí přidané hodnoty. Výkon zařízení na uchovávání energie je možné zlepšit různými způsoby. Například v chemii článků hraje hlavní roli materiál, ze kterého jsou vyrobeny kladné a záporné póly (katoda a anoda). U běžných lithium-iontových baterií je jedním z důvodů omezené energetické kapacity fakt, že anoda je převážně z grafitu. Při použití solid-state technologie Bosch lze vyrábět anody z čistého lithia, což výrazně zvyšuje kapacitu. Kromě toho nové články fungují bez iontové kapaliny, což znamená, že nejsou hořlavé. „Čistá lithiová anoda představuje obrovský inovační skok ve struktuře bateriových článků,” řekl Denner. Díky akvizici společnosti Seeo Inc., má Bosch nyní první vzorek článků, které mají potenciál splnit vysoké standardy v automobilovém průmyslu, kde je vyžadována dlouhá životnost a bezpečnost.

 

Foto:Bosch

motorinfo.cz