Citroën C-ZERO - 100 % elektro

Citroen_Czero_4.jpg

Nulová spotřeba benzinu, nulové emise škodlivin, nulové emise CO2, nulový hluk! Citroën s vozem C-ZERO obohacuje svou nabídku v segmentu vozů segmentu A o 100 % elektrické řešení.

Tento nový model je samotným výrazem Kreativní technologie, kterou se její tvůrci inspirovali. Citroën C-ZERO byl koncipován s cílem usnadnit pohyb po městě a předměstí. Jsou pro něj typické malé rozměry a dojezdová vzdálenost, která stačí pro každodenní cesty po městě. To vše v tichu, při němž zapomenete na městský hluk. Technologie Full electric je součástí strategie používané pro snížení spotřeby paliva, emisí škodlivin a skleníkových plynů. První vozy se na trhu objeví na konci roku 2010, rytmus dodávek se výrazně zvýší od prvního čtvrtletí 2011. Citroën C-ZERO, který byl vyvinut ve spolupráci s Mitsubishi Motors Corporation (MMC), je již druhým elektrickým vozem v nabídce Citroënu vedle modelu Berlingo First Electrique.

Citroën C-ZERO je prvním modelem nové generace elektrických vozů, který je k dispozici v Evropě. Konstruktéři ho již od počátku koncipovali tak, aby do něj bylo možné instalovat  veškeré zařízení nutné k jeho elektrifikaci a současně si zachoval všechny funkce spojené s bezpečností, komfortem a prostorností, s jakými se obvykle setkáváme u vozů jeho segmentu a patří mezi nejlepší ve své kategorii (ESP, 6 airbagů, klimatizace, zavazadlový prostor o objemu 166 litrů,..).

Citroën C-ZERO je dokonale přizpůsoben podnikání jakéhokoliv typu - je určen pro úřady, nejrůznější sdružení,  firemní vozové parky operující ve vymezené oblasti, ale hodí se i pro soukromníky, kteří hledají vůz s mimořádně úsporným provozem, provozní náklady činí přibližně 1,5 € na 100 km. Je vybaven špičkovou technologií, kromě jiného využívá lithium-iontové baterie. Stojí za ním zkušenost značky, která již prodala 5 500 elektrických vozů. Společně s modelem Berlingo First Electrique, který již v nabídce figuruje, tak má Citroën všechny trumfy proto, aby získal významné postavení na trhu a navíc potenciál dalšího růstu. Citroën C-ZERO nabízí v základní výbavě komunikační zařízení, které dokonale ladí s jeho vlastnostmi. Jde o zařízení Citroën eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání. Součástí sériové nabídky je i funkce Bluetooth®.

Citroën C-ZERO kombinuje vlastnosti, díky nimž má nárok na označení městské a příměstské auto v pravém slova smyslu: jeho chod je přirozeně neobyčejně tichý jak pro posádku, tak pro okolí, při jízdě nevypouští žádné škodliviny a vykazuje nulové emise CO2. Díky délce 348 cm a poloměru otáčení 9 m se pohybuje v městském provozu velmi snadno. Výkony (maximální rychlost 130 km/hod, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 15,9 vteřin a akcelerace z 60 na 80 km/hod za 3,9 vteřiny) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav za hranice města. Ve Francii je 70 % každodenních cest autem během pracovního týdne kratších než 30 km, 95 % nepřekračuje 80 km. Citroën C-ZERO nabízí díky rozvoru 255 cm čtyři plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 litrů, je vybaven řadou komfortních a bezpečnostních prvků: mezi nejvýznamnější standardně montované prvky výbavy patří posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken,  6 airbagů a klimatizace.

Kreativní technologie

Citroën C-ZERO se velmi snadno ovládá: stačí otočit klíčkem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka „READY" na přístrojové desce, a přesunout řadicí páku (stejného typu jako u automatické převodovky) do jediné polohy pro jízdu vpřed. Na přístrojové desce se kromě tradičních informací nachází i ukazatel s ručičkou, který se zapne po zapnutí zapalování a ukazuje stav fungování baterie: 

  • tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení,
  • světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení,
  • bílá zóna označuje řízení, které vyžaduje vyšší spotřebu elektrické energie.

Tradiční ukazatel množství paliva je zde nahrazen ukazatelem nabití baterie. Jakmile se přiblíží minimální úroveň nabití, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie upozorněn, fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Pro usnadnění manévrování a rozjíždění do svahu je vůz vybaven systémem postupného zabírání po způsobu automatických převodovek. Zcela elektrický Citroën C-ZERO je vybavený synchronním motorem s permanentním magnetem, který poskytuje výkon 47 kW nebo 64k CEE při otáčkách 3 500 - 8 000 1/min. Jeho maximální točivý moment dosahuje 180 N.m při 0 - 2 000 1/min. Vzhledem k vlastnostem tohoto elektrického motoru, který dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě po zapnutí, není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni. Citroën C-ZERO je tedy opatřen redukční převodovkou s uzpůsobeným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem, oba jsou umístěny na zadní nápravě poblíž elektrického motoru.

Citroën C-ZERO je nastaven na dva způsoby řízení s odlišným chováním vozu:

  • v přibližně první polovině záběru pedálu akcelerátoru umožní zvolené nastavení zcela normální pohyb vprovozu, při kterém se upřednostňuje úspornost a nízká spotřeba elektřiny;
  • v druhé části záběru pedálu má Citroën C-ZERO k dispozici zásobní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu nebo okamžitou potřebu například při rychlých manévrech, které si vyžádá bezpečnost provozu; přispívá ktomu i fakt, že primární vlastností motoru vozu Citroën C-ZERO je poskytovat již od nastartování maximální točivý moment.

S tímto dvojím nastavením již není nutné nabízet několik poloh při jízdě vpřed, určených například pro normální chod, pro výraznou akceleraci nebo pro brzdění motorem. Jednoduchost řidiči usnadňuje život a upřednostňuje klidné řízení, které odpovídá filozofii elektrického vozu. Citroën C-ZERO využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí kromě jiného na rychlosti jízdy a případném sešlápnutí brzdného pedálu. I když se brzdný pedál nesešlápne, baterie se začnou nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Toto nabíjení baterií má několik výhod:  zajišťuje brzdění motorem, které řidič sice vnímá, ale ne nijak přehnaně, a umožňuje přirozené zpomalení, když se vůz blíží do zatáčky, nebo k semaforům, ale omezuje také opotřebení součástí brzdného systému. Napájení motoru zajišťují baterie poslední generace typu Li-ion, umístěné ve střední části vozu. Tyto baterie tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah, užitečná kapacita baterie je přibližně 16 kWh a napájení je zajišťováno pod napětím 330 V.

Lithium-iontová technologie umožňuje:

  • snížit hmotnost baterií díky výhodnějšímu poměru hmotnost/výkon/kapacita,
  • získat vyšší výkon každého zčlánků oproti tradičním technologiím a přitom zachovat stejné výsledky,
  • nevykazovat paměťový efekt, takže se baterie mohou částečně nabíjet, aniž by to mělo vliv na jejich životnost.

Nabíjení baterií Citroën C-ZERO je snadné a může proběhnout dvěma způsoby:

  • přes tradiční elektrickou zásuvku, doma, na speciálních stojanech na silnicích nebo v podnicích: stačí připojit přívodní šňůru k zásuvce 220 V; úplné nabití vyžaduje 6 hodin sproudem 16 A (Francie), 7 hodin sproudem 13 A (Velká Británie) a 9 hodin s proudem 10 A (Švédsko);
  • přes připojení ke zvláštní vnější zásuvce umožňující rychlé nabití, která dodává jednofázový proud 125 A / 400 Va výkon až 50 kW; 80 % nabití pak vyžaduje 30 minut.

Baterie mají vydržet 1 500 cyklů nabití/vybití.  

Homologace týkající se spotřeby probíhá jako u všech ostatních elektrických vozů stejným způsobem jako u vozů s tepelnými motory (homologace NDEC Europe) a navíc se provádí měření dojezdu: v případě Citroënu C-ZERO byl u homologace stanoven dojezd na 150 km. Stejně jako u tradičního vozu mají na spotřebu a tedy i dojezd větší či menší vliv různé parametry. Hlavními parametry, které je u elektrického vozu ovlivňují, jsou topení a chlazení, která fungují na elektřinu, a řízení, které může stejně jako u vozu s tepelným motorem výrazným způsobem ovlivňovat spotřebu proudu.

Sériově montovaný systém Citroën eTouch A Bluetooth®

Citroën C-ZERO bude moci již od svého uvedení na trh používat nejnovější systémy značky Citroën z oblasti komunikace, a to díky tomu, že v mnoha zemích se již bude do vozu sériově instalovat Citroën eTouch, umožňující využívat celou řadu služeb zahrnující lokalizované tísňové a asistenční volání, virtuální servisní knížku a službu Eco Driving, která je k dispozici v nabídce MyCitroën na internetu. U volání funguje Citroën eTouch naprosto samostatně. Systém je totiž vybaven modulem GPS a SIM kartou, která nevyžaduje podpis smlouvy s jakýkoliv operátorem, a to bez časového omezení. Na palubní desce jsou dvě tlačítka, jedno s nápisem SOS, které slouží pro tísňová volání (k volání může rovněž dojít automaticky v případě nárazu), druhé s logem dvou šípů sloužící k volání asistenční službě. Obě tyto služby jsou bezplatné a jsou k dispozici nepřetržitě. Se systémem Citroën eTouch má posádka vozu C-ZERO na dosah ruky k dispozici komplexní řadu služeb Citroën. Citroën C-ZERO je rovněž vybaven funkcí Bluetooth®.

Nabídka odpovídající politice značky 

Značka Citroën, která se již několik let věnuje politice snižování spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů, a patří proto na tomto poli ke světovým lídrům, přidává model C-ZERO ke své již tak bohaté nabídce výrobků šetrných k životnímu prostředí.

CITROËN dnes nabízí již:

  • vozy C3 a DS3, které se nabízejí ve verzích s emisemi 99 g CO2/km a brzy budou v nabídce i s nižšími emisemi,
  • více než 30 % prodávaných vozů má emise nižší něž 120 g CO2/km.

V nabídce jsou ještě další technologie:

  • mikrohybridní technologie e-HDi u vozů C5, nová C4, C4 Picasso a Grand C4 Picasso, do konce roku i u vozů C3 a DS3 a další využití se plánuje během roku 2011,
  • uvedení technologie Full hybrid na konci roku 2011 u vozu DS5.

Fotogalerie k článku