SEAT zprovoznil sluneční elektrárnu

SEAT-AL-SOLCampas.jpg

Po dokončení třetí a finální fáze výstavby představila španělská značka SEAT svůj stěžejní projekt v rámci strategie ochrany životního prostředí.

Slavnostní uvedení do provozu se uskutečnilo v režii španělského ministra vnitra Jorgeho Fernándeze Díaze a předsedy představenstva společnosti SEAT Jürgena Stackmanna. Akce se zúčastnil také Dr. Andreas Tostmann, viceprezident společnosti SEAT zodpovědný za výrobu, a Ramón Paredes, viceprezident pro vztahy společnosti SEAT a koncernu Volkswagen s vládou a institucemi ve Španělsku.

Projekt SEAT al Sol řadí španělskou společnost mezi průmyslové podniky s největší odpovědností vůči životnímu prostředí. V posledních dvou elektrárnách realizovaných v rámci tohoto projektu bylo uvedeno do provozu celkem 53 000 solárních panelů instalovaných na střechách dílen a přechodných parkovacích ploch pro vyrobená vozidla. Martorell je s plochou 276 000 m2, což je ekvivalent 40 fotbalových hřišť, největší sluneční elektrárnou v celosvětovém automobilovém průmyslu.

Projekt SEAT al Sol, který byl vyvinut ve spolupráci se společností Gestamp Solar, poskytuje čistou energii ve velkém měřítku v místě její spotřeby (princip decentralizované výroby). Životní prostředí je tak ušetřeno znečištění 7 000 tunami emisí CO2 za rok. To je 8,5krát více oxidu uhličitého, než každý rok pohltí Central Park v New Yorku. Elektrárny mají nominální výkon téměř 11 MW a maximální výkon 12 MW. Za rok vyrobí 15 milionů kWh elektrické energie bez negativního vlivu na životní prostředí, což je 25 % energie, potřebné každý rok k výrobě nového modelu SEAT Leon.

Tři fáze projektu byly realizovány instalací na již postavených stavbách, což je systém, který se v průmyslovém sektoru stále vyvíjí. Tím se zabránilo zabírání další plochy a negativnímu vlivu na výrobní procesy. Solární panely nad skladovacími plochami navíc vyrábějí čistou energii a zároveň chrání vyrobené vozy před nepříznivými povětrnostními podmínkami. Projekt SEAT al Sol, který byl zahájen v polovině roku 2010, si vyžádal celkové investice ve výši 35 milionů euro.

Projekt SEAT al Sol se stal vlajkovou lodí úsilí značky SEAT o ochranu životního prostředí. Nicméně SEAT používá další systémy pro snižování emisí. Ze závodu Martorell vedou dvě vlakové tratě o celkové délce 40 km, po nichž jsou vyrobená vozidla přepravována přímo do barcelonského přístavu (Autometro), zatímco z barcelonského závodu Zona Franca směřují do Martorellu komponenty (Cargometro). Obě železniční tratě snižují zatížení silnic o 50 000 jízd nákladních vozidel za rok a emise CO2 o 2 000 tun za rok.

Kogenerační jednotka závodu navíc vyrábí 50 % elektrické a 90 % tepelné energie, kterou závod spotřebuje, čímž se ušetří až 12 800 tun CO2 za rok. Kromě toho pochází 100 % elektrické energie z obnovitelných zdrojů díky smlouvě mezi společnostmi SEAT a ACCIONA.

Úsilí a schopnosti společnosti SEAT realizovat a podporovat vysokou úroveň ochrany životního prostředí potvrzují certifikáty ISO 50001 a ISO 14001. Díky kvalitě a efektivitě výrobních procesů se stal závod Martorell v roce 2013 prvním španělským výrobním závodem, který získal Cenu za štíhlou výrobu v automobilovém průmyslu. Španělská značka díky těmto iniciativám přispěje ke splnění cílů koncernu Volkswagen v oblasti ochrany životního prostředí, které počítají se zvýšením úrovně udržitelnosti svých výrobních závodů o 25 % do roku 2018.