Sportovní elektrokupé od Seatu

seat_ibe_2.jpg

Také automobilka SEAT se rozhodla jít cestou elektrické mobility. S konceptem SEAT IBE představuje na autosalonu v Paříži vlastní vizi malého sportovního kupé pro městskou dopravu blízké budoucnosti.

První verze konceptu SEAT IBE byla vystavena na letošním ženevském autosalonu a od té doby prošel design, technika a interiér dalším vývojem. Nyní je v hlavní roli interiér, který je na vůz této velikosti prostorný a univerzálně využitelný. Další pozoruhodností je inovativní koncept individuálního připojení a nastavení informačních a zábavních systémů. Malý, sportovní vůz je nízký a široký se statnými proporcemi a koncentrovaným pohledem ostrých linií světlometů LED. S délkou karoserie 3,83 metru je to ideální volba pro lidi všech věkových kategorií nabité mladistvým elánem, kteří hledají řešení pro svou individuální dopravu v městských ulicích. SEAT IBE navíc dokonale kombinuje charakter sportovního vozu s inovativní technikou. Zdrojem potěšení z jízdy s nulovými lokálními emisemi je elektrický pohon s elektromotorem o výkonu 75 kW. Na kultivovaných jízdních vlastnostech se podílí také inteligentní konstrukce karoserie z různých materiálů, která snižuje hmotnost vozidla. Kromě technické koncepce ukazuje na budoucnost také design konceptu SEAT IBE. Atletické tvary a čisté, precizní linie naznačují další posun ve vývoji DNA designu značky SEAT. Stylistické prvky s nezaměnitelným charakterem - redukovány na minimum, avšak v dokonalém provedení - demonstrují strategický význam designu ve vývoji budoucích generací vozů SEAT.

„SEAT pracuje velmi tvrdě na budoucnosti elektrické mobility," zdůraznil James Muir, prezident společnosti SEAT, S.A.. „Po velkém úspěchu našich vysoce hospodárných modelů ECOMOTIVE, přichází v naší jasně definované firemní strategii na řadu hybridní vozidla a elektromobily. A IBE nenechá nikoho na pochybách, že SEAT bude v budoucnosti nabízet nejinovativnější, nejodvážnější a nejmladistvější vozy v příslušných segmentech bez jakýchkoli kompromisů z hlediska praktické využitelnosti."

Potěšení z dynamické jízdy vyvážené odpovědností za životní prostředí

SEAT IBE přichází s jedinečným přístupem, který kombinuje dynamický design a kompaktní sportovní charakter s mimořádnou úrovní praktické využitelnosti. Je koncipován pro městské aglomerace v Evropě, jako je Paříž, Londýn, Berlín nebo Barcelona, kde IBE skvěle uplatní své nulové emise, ovladatelnost, nabídku vnitřního prostoru a samozřejmě i svůj skvělý vzhled s čistým a extrovertním designérským stylem.

„Mobilita s nulovými emisemi je v městských oblastech stále důležitější," říká Frank Bekemeier, výkonný viceprezident společnosti SEAT odpovědný za výzkum a vývoj. „SEAT vyvíjí inovativní koncepty pro tyto nové výzvy. IBE je jedinečnou kombinací kompaktních rozměrů, praktické využitelnosti a elegantního stylu."

Proporce klasického sportovního vozu

SEAT IBE je malé sportovní kupé s uspořádáním interiéru 2+2. Při délce jen 3,83 metru je o 20 centimetrů kratší než úspěšný SEAT Ibiza. IBE má přesto proporce klasického sportovního vozu díky neobvykle velké šířce 1,77 metru a malé výšce pouhých 1,23 metru. S interiérem 2+2 mají dvě osoby k dispozici dostatečný vnitřní prostor a dostatek místa na zadních sedadlech umožňuje vyrážet na příležitostné výlety i ve čtyřech. Zavazadlový prostor nekapituluje ani při velkých nákupech a sklopná zadní opěradla vytvoří dodatečné místo pro sportovní výstroj nebo zavazadla pro víkendové cesty. Zadní opěradla se sklápí individuálně a ve sklopené poloze tvoří rovinu s podlahou zavazadlového prostoru. IBE lze tedy používat i v třímístné konfiguraci s velkým prostorem pro zavazadla.

Spontánní dynamika s nulovými emisemi

SEAT IBE je elektromobil, který nevytváří žádné lokální emise, a jeho konstrukce je optimalizována pro novou techniku pohonu. Elektromotor je společně s výkonovou elektronikou uložen v přídi vozidla. Jejich kompaktní rozměry umožnily vytvořit extrémně nízkou a dynamicky tvarovanou kapotu. Akumulátory Li-Ion jsou umístěny vzadu. Díky mimořádně kompaktní zadní nápravě s nezávislým zavěšením kol bylo možné jednotku pro ukládání elektrické energie zabudovat pod podlahu zavazadlového prostoru. Elektromotor s výkonem 75 kW a točivým momentem 200 N.m poskytuje přesně takovou míru dynamiky, jakou slibuje vnější design vozu. Městský sprint z 0 na 50 km/h trvá jen 3,6 s, během 6,6 s dosáhne IBE rychlosti 80 km/h a po pouhých 9,7 s jede již rychlostí 100 km/h. Tyto působivé hodnoty nejsou jen funkcí příznivé momentové charakteristiky elektromotoru při rozjezdu, ale i nízké hmotnosti konceptu SEAT IBE, který váží jen 1 100 kilogramů díky inteligentní lehké konstrukci účinně kombinující díly z hliníku a oceli. Hodnota trvalého výkonu je omezena na 50 kW a nejvyšší rychlost omezena na 160 km/h, což je více než postačující i pro svižný provoz na městských komunikacích dálničního typu. Kapacita akumulátoru 18 kWh umožňuje dojezd na jedno nabití cca 130 kilometrů. Elektromobil IBE je tedy schopen pokrýt s velkou rezervou veškeré potřeby mobility každodenního života ve městě.

„Vždy připojen"

SEAT nabízí pro vysoké nároky současné mobilní generace na propojení s okolním světem a informační a zábavní systémy řešení s přesvědčivou logikou. Základ tvoří majitelův smartphone, například iPhone. Tyto přístroje nejsou zdaleka jen komunikačním centrem pro telefonování a zasílání e-mailů. Majitelé si do nich ukládají také kontakty a hudební nahrávky. Jsou to přístroje, které umí navigovat, přijímat dopravní informace z internetu, a tak bychom mohli dlouho pokračovat. Počet dnes dostupných funkcí je prakticky nekonečný. V konceptu SEAT IBE může řidič používat bezdrátovou aplikaci pro připojení svého smartphonu k IBE a provádět online kontroly systémů vozidla včetně akumulátoru a displeje palubního počítače. Je možné si vybrat album nebo skladbu ze smartphonu a výběr si poslechnout prostřednictvím zvukové aparatury vozidla volbou funkce „drag to car". Ovládání a procházení integrovanými menu informačních a zábavních systémů usnadňuje displej na přístrojové desce a touchpady na volantu.

Velký prostor pro individualitu, snadná aktualizace

Předností uvedeného řešení je naprostá aktuálnost a ucelenost dat v osobním smartphonu. Navíc veškeré ovládání zůstává důvěrně známé. Řidič může využívat nejrůznější asistenční a navigační funkce na základě speciálních aplikací a stahovat si a přehrávat multimediální soubory uložené v přístroji. Systém nabízí největší možnou individualizaci při nízkých nákladech. Osobní smartphony mohou být poměrně levně aktualizovány nebo nahrazeny novým modelem. V rámci samotného vozidla nevznikají žádné náklady související se zabudovanými systémy, jejichž aktualizace by byla velmi náročná.

Velkorysý, precizní a vysoce kvalitní

Prostor uvnitř kompaktního sportovního vozu byl pečlivě optimalizován a má dokonale vhodné rozměry pro dynamický a společenský životní styl. Při obsazení dvěma nebo třemi osobami nabízí velký zavazadlový prostor a v konfiguraci 2+2 překvapivě velký prostor pro cestující, a to dokonce i na zadních sedadlech. Elektricky ovládané střešní okno podtrhuje zářivou a vzdušnou atmosféru v interiéru.

„IBE ukazuje vizi automobilu budoucnosti značky SEAT, který je plný emocí a zároveň ohleduplný k životnímu prostředí a cenově dostupný," prohlásil Luc Donckerwolke, šéfdesignér značky SEAT. „IBE je koncentrovanou verzí DNA našeho designu. Jak exteriér, tak interiér se soustředí na klíčové prvky jasnou a precizní architekturou, moderní technikou a vysoce kvalitními ekologickými materiály."

Lehká a téměř se vznášející přístrojová deska

Zvýšená přístrojová deska s přehledným uspořádáním a orientací na řidiče budí dojem, že se téměř vznáší. Nese ji extrémně úzká středová konzola, která plynule přechází do středového tunelu. Veškeré prvky interiéru jsou velmi minimalistické ve prospěch využitelného prostoru a také hmotnosti. Jako příklad mohou posloužit výrazně tvarovaná sportovní sedadla, jejichž lehká konstrukce z plastu je velmi tenká, zatímco inovativní pěnové polstrování zaručuje optimální komfort sezení. Atmosféru komfortu a prostornosti doplňuje barevný koncept, který vytváří vzrušující kontrast mezi základní barvou „keramická bílá" a „tmavě uhlovým" odstínem na přístrojové desce, čalounění sedadel a ve výplních dveří.

Purismus a minimalismus

Velký informační displej před řidičem poskytuje provozní informace jako rychlost jízdy a stav nabití akumulátoru a umožňuje přístup a ovládání funkcí prostřednictvím osobního přístroje/smartphonu uživatele. Většina funkcí na displeji je přístupná prostřednictvím touchpadů na ramenech volantu. Také další ovládací prvky byly zredukovány na absolutní minimum. Po stranách displeje se nacházejí nepřímé vývody vzduchu a dva ovládací panely, jimž jsou přiřazeny funkce osvětlení a klimatizace. Jejich podoba je stejně minimalistická jako u ovládacích prvků jízdních režimů umístěných na středové konzole. Díky elektrickému pohonu jsou tlačítka P, R, N a D více než postačující. Tři další tlačítka ovládají elektrickou parkovací brzdu, funkci AutoHold a funkci E, která aktivuje režim pro hospodárnou jízdu.

Statný a temperamentní

Vnější design konceptu SEAT IBE skýtá také vzrušující pohled na probíhající vývoj designérského jazyka značky SEAT. Statné proporce, puristické tvary, precizní linie a dokonalé plochy vyjadřují charakteristickou identitu značky SEAT svým důsledným a jedinečným stylistickým pojetím. „IBE je genofondem pro příští generaci našich vozidel," říká šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke. „Mnohé stylistické prvky vznikly dalším vývojem našeho designérského jazyka. Tento koncept dává zároveň jasně najevo, že potěšení z jízdy a ekologie jsou u značky SEAT neoddělitelné. A že řízení bude hodně zábavné i v epoše elektrické mobility - alespoň ve vozech SEAT."

IBE zaujme na první pohled svou statnou postavou a proporcemi klasického sportovního vozu. Dvoudveřová karoserie má velmi sportovní vzhled s extrémně nízkou kapotou a dlouhou střechou. Zároveň však přináší jedinečnou interpretaci uvedených stylistických prvků v kompaktním formátu optimalizovaném pro mobilitu ve městech. Krátký přední převis a svalnatá záď prakticky bez převisu dodávají společně s devatenáctipalcovými koly vozu potřebný náboj a završují jeho kompaktní vzhled.

Ostré rysy a precizní detaily

Koncept IBE pro  autosalon Paříž 2010 prošel dalším vývojem v Technickém centru SEAT, během něhož získal ještě ostřejší rysy a preciznější zpracování celé řady detailů. Týká se to především přední partie, do níž jsou vsazeny světlomety LED se sofistikovaným a osobitým designem, který ještě více zdůrazňuje tvar písmene V. Celá příď má tvar písmene V, který pokračuje až do kapoty. Výraznější jsou vstupy vzduchu ve spodní části přídě, v nichž ostře vyřezané trojúhelníky odrážejí tvar světlometů LED. Diody LED nalézají uplatnění také ve vnějších zpětných zrcátkách a v zadních světlometech. Logo SEAT je umístěno na přídi na lichoběžníkové funkční ploše. Alternativní pohon umožňuje extrémní důslednost designu. Protože elektromotor s výkonovou elektronikou zabírá méně místa, bylo možné kapotu výrazně snížit v porovnání s konvenčním motorem.

Široká ramena, velká kola

Boční profil modelu IBE zdůrazňuje statnou postavu. Dlouhá střecha s tmavě proskleným střešním oknem tvoří nepřehlédnutelný kontrast se sytě červenou barvou laku karoserie. Široká ramena, nízké prosklené plochy, efektně tvarované blatníky a velká kola s aerodynamicky optimalizovaným designem s dvojitými paprsky podtrhují dynamický vzhled. Pneumatiky s šířkou 175 mm mají ovšem velmi rozumný rozměr a díky malému valivému odporu přispívají k vysoké energetické účinnosti elektricky poháněného koncepčního vozu. Dojem preciznosti dále podporuje velmi osobitá ramenní linie procházející přes oblouky podběhů zadních kol k zádi. Geometrie této linie představuje pro výrobce lisovacích nástrojů velkou výzvu a zároveň je to další potvrzení vynikajících výrobních dovedností značky SEAT. Elegantní kliky dveří lze ovládat špičkami prstů. Zásuvka pro dobíjecí kabel se nalézá na pravé straně. Záď přebírá charakteristické tvary přídě a přetváří je v novou interpretaci. Dělené zadní světlomety vybavené technikou LED a světlovodů opět tvoří ve svých trojúhelníkových pouzdrech symbol „šípu". Celé vozidlo je zcela prosté jakýchkoli ozdob, neboť dobrý design je nepotřebuje. Redukce tvarů, důsledná realizace a preciznost v každém detailu jsou neměnnými prvky designérské filozofie značky SEAT.

Úspěšná řada ECOMOTIVE

SEAT je výrobcem automobilů s velmi vyspělou technikou, která je ohleduplná k životnímu prostředí. V posledních letech probíhalo systematické snižování spotřeby paliva napříč všemi modelovými řadami. Označení SEAT ECOMOTIVE se stalo symbolem vozidel s mimořádně nízkou spotřebou paliva, které slaví na trhu velké úspěchy. Vrcholem je Ibiza ECOMOTIVE-E, která ve své nejnovější podobě spotřebuje pouze 3,7 litru paliva na 100 kilometrů a emituje jen 89 gramů CO2 na kilometr navzdory relativně velkému výkonu 55 kW (75 k). SEAT i nadále rozšiřuje svou nabídku modelů ECOMOTIVE. Mimořádně úsporné varianty TDI jsou nyní v nabídce modelových řad Leon, Altea a Altea XL. Rovněž Alhambra ECOMOTIVE-E stanovuje nová měřítka v segmentu velkých víceúčelových vozů průměrnou spotřebou pouhých 5,5 l/100 km.

Dalšími kroky jsou hybridní vozidla a elektromobily

Strategie rozvoje značky SEAT počítá v další etapě vývoje ekologických automobilů s modelem Leon Twin Drive ECOMOTIVE. Jeho pohon je založen na kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru. Nejedná se ovšem o konvenční hybridní pohon, ale o tzv. plug-in hybrid, jehož akumulátory Li-Ion lze dobíjet ze standardní elektrické zásuvky. Dojezd v čistě elektrickém režimu je přibližně 50 kilometrů. Na delších cestách přebírá iniciativu spalovací motor. První sériově vyráběná verze modelu Leon Twin Drive ECOMOTIVE přijde na trh v roce 2014. Technické centrum SEAT zároveň vyvíjí vozidlo s plně elektrickým pohonem a koncept SEAT IBE slouží jako sonda do nové vzrušující budoucnosti. IBE značí zároveň zahájení speciálního projektu na podporu a rozvoj elektrické mobility ve Španělsku.

Vedoucí role v oblasti elektrické mobility

„Tento projekt je velmi důležitý pro technický vývoj, budoucí perspektivy a průmyslovou infrastrukturu Španělska," řekl Frank Bekemeier, výkonný viceprezident pro výzkum a vývoj. „Tato iniciativa patří mezi nejambicióznější výzvy, jimž tato země čelí."

Fotogalerie k článku