Správný tlak bude pod kontrolou

volkswagen_mereni tlaku v pneu.JPG

Od 1. listopadu 2014 musí být každý osobní automobil prodávaný na území Evropské unie vybaven systémem pro sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

Toto zařízení je povinné u nově prodávaných automobilů. Na co se musí připravit majitel takovéhoto nového vozu a co to pro něj představuje?

Systémy měření

Nejprve je potřeba zmínit, jaké systémy se pro měření tlaku v pneumatikách používají. V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol. Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice. Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné a většinou se vám při poklesu tlaku rozsvítí pouze kontrolka na přístrojové desce. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče, že se něco děje v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce. Přímé měření tlaku v pneumatice reaguje na úbytek tlaku vzduchu rychleji a k řidiči se tak varování dostává dříve než v případě nepřímého měření. V podstatě jsou ale oba systémy přínosné, což konstatují kromě jiného i evropské autokluby ve svých vyjádřeních a při testech těchto zařízení. Systém měření tlaku v pneumatikách si také mohou majitelé starších vozidel do svého vozu dokoupit. V tomto případě se jedná o přímé měření, kdy po namontování snímačů na kola vozidla pak naměřené údaje vidí řidič na malém displeji umístěném někde na palubní desce, nebo informace může dostávat na svůj chytrý mobilní telefon. U těchto dodatečných zařízení je potřeba pečlivě volit, co koupíme, protože i zde jsou výrobky nejrůznější kvality a hlavně životnosti.

Vliv na bezpečnost a životní prostředí

Jízda na podhuštěných pneumatikách vede k nadměrné spotřebě paliva a předčasnému opotřebení pneumatik. Když poklesne tlak vzduchu v kolech auta o 0,5 baru, zvýší se spotřeba zhruba o 0,3 litru paliva na sto kilometrů. Podhuštěná kola nebo náhlý defekt také znamenají značné nebezpečí při jízdě. Z průzkumů, které každoročně provádějí firmy vyrábějící pneumatiky, vyplývá, že až dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na podhuštěných pneumatikách. Málokdo si uvědomuje, že všechny síly, ať již při akceleraci, nebo brzdění, při průjezdu zatáčkou apod., jsou přenášeny přes čtyři plošky, kde je každá o velikosti zhruba dopisní obálky. Takový rozměr totiž mají styčné plochy pneumatik s vozovkou. Kromě toho, že jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách může vyústit až v jejich nebezpečnou destrukci, dochází k již zmiňovanému zvýšení spotřeby paliva. Udává se, že jen v EU se takto zbytečně spotřebuje až 200 miliard litrů pohonných hmot, což také představuje i 4,8 milionu tun dodatečných emisí CO2.

Na co se mají majitelé vozů připravit?

Pokud si tedy v nejbližší době půjdete koupit automobil, budete v něm mít měření tlaku v pneumatikách již namontováno přímo od výrobce. Automobilky využívají ve svých vozech oba systémy. Například Ford v současné době používá u všech svých modelů (s výjimkou modelu Ka) přímý systém měření TPMS. U většiny modelů Audi je k dispozici tzv. nepřímé měření (tedy přes ABS), přímé měření je dodáváno pouze u modelů RS 6 a RS 7, R8, Q7 W12, A8 Hybrid, Security.  Vozy SEAT také volí především z důvodu jednoduchosti a ceny systém s nepřímým měřením. U Volkswagenů najdeme také nepřímé měření kromě modelu Touareg, který používá přímé měření tlaku. Vozy Peugeot využívají oba systémy, a to v závislosti na multiplexní architektuře vozu. Starší architektura používá přímý TPMS, novější pak systém nepřímý. Na dotaz, zda bylo nutné díky tomuto novému opatření upravovat nějakým způsobem ceny nových vozidel, většinou automobilky odpovídají, že vše je již v základní výbavě vozu a ceny se nijak nemusely upravovat. Jen u Peugeotu přiznávají, že systém měření tlaku v pneumatikách je sériově v jejich vozech již od července letošního roku a v ceníku se tato skutečnost promítla zvýšením zhruba o 1 500 Kč.

Pokud budete mít na svém novém voze systém nepřímého měření tlaku v pneumatikách, tak z této skutečnosti pro vás vlastně nic podstatného nevyplývá. Pokud ale budete mít systém přímého měření tlaku, tak budete muset počítat s případnými dalšími náklady.

Povinnost, aby byly nové vozy vybaveny měřením tlaku v pneumatikách, přišla zároveň s datem, od kterého platí i povinnost mít na vozidle v případě daných podmínek i zimní pneumatiky. Majitelé vozidel mají dvě možnosti - ponechat si ráfky a vyměnit pouze pneumatiky, nebo si pořídit dvě sady pneumatik. Pokud mají na svém voze systém přímého měření tlaku, tak v tom případě je třeba přemístit snímač z ventilů u letních pneumatik na ty zimní (pokud již vůz absolvoval letní sezonu, je doporučeno vlastní ventil v takovémto případě vyměnit, jeho cena se může pohybovat podle typu a modelu vozidla zhruba od 30 Kč až třeba do necelých dvou set korun). Tento způsob se ale moc nedoporučuje, protože hrozí riziko poškození snímače a lepší je druhá varianta, kterou dnes již také využívá řada majitelů automobilů, kdy mají dvě sady pneumatik na ráfcích – jedny pro letní provoz a druhé pro zimu. V tomto případě budete muset pro svůj vůz kromě zimních pneumatik a disků zakoupit i nové ventily s měřením tlaku. K ceně pneumatik a disků je potřeba tedy připočítat ještě zhruba 700 až 1 700 Kč bez DPH (ale i více podle modelu a značky vozidla) za každý z ventilů s měřicím zařízením (u vozu VW Touareg počítejte například u opravárenské sady - 4 x čidlo pro elektroniku kola + 4 x ventilky s částkou 9 138 Kč) – a samozřejmě ještě je nutné připočítat práci s montáží pneumatik a vyvažováním.

Jak takový ventil pro přímé měření vypadá?

Zvenku je to vlastně klasický ventil, ale uvnitř na ráfku je spojen s měřicím zařízením, které obsahuje i vysílač, jenž je pak bezdrátově propojen s přístrojem uvnitř vozu, kde se řidiči zobrazuje tlak v jednotlivých pneumatikách, případně varovná hlášení v okamžiku poklesu tlaku. Při každém přezutí pneumatik na ráfku je potřeba vyměnit těsnicí sadu a případně i některý spojovací materiál a doporučuje se vyměnit i ventil, který je možné bez problémů měnit samostatně. Životnost baterie měřicího zařízení je předpokládána u kvalitních výrobků zhruba na 10 let. Pokud je ukončena životnost baterie, je potřeba vyměnit celý snímač. Ventily i samotné snímače můžete samozřejmě zakoupit u kteréhokoliv prodejce, ale výrobci automobilů přesto radí, aby si majitelé komplet zařízení kupovali v prodejnách jejich servisů, kde mají majitelé vozidel jistotu, že zařízení bude bez problémů fungovat. Ceny u autorizovaných prodejců se v poslední době ustálily na hodnotách, které jsou již konkurenceschopné s ostatními prodejci těchto zařízení.

Systém se po výměně sady kol většinou nakalibruje během několika prvních ujetých kilometrů. Může se ale stát, že takováto kalibrace správně nerozliší rozmístění vysílačů jednotlivých zařízení. Proto je vždy dobré nechat výměnu na servisu, kde vědí co a jak.

Pokud dojde k úniku tlaku v pneumatice, zobrazí se chybové hlášení o ztrátě tlaku na palubním štítu vozidla a nezmizí do doby odstranění defektu. V případě, že použijeme rezervní kolo, které je bez čidla, musíme počítat s tím, že systém bude hlásit chybový stav. Pokud bude v náhradním kole nízký tlak - systém měření tlaku v pneumatice ve většině případů situaci vyhodnotí jako chybové hlášení s nutností provedení manuální kontroly. Další jízda je ale s náhradním kolem možná. Po výměně pneumatiky je nutné iniciovat kalibraci systému. Jak na to se ve většině případů dočtete v servisní knížce k vozu.

Systém bude hlásit chybu i v případě, že se majitel vozu rozhodne změnit původní rozměr kol. Systém má nadefinovaný rozměr kol, a pokud dojde ke změně, musí si majitel nechat v servisu systém předefinovat.

Pamatujte také na to, že dojezdová kola jsou určena pouze pro nouzové dojetí do servisu. Pokud  je vůz  vybaven pouze opravnou sadou, může při naplnění pneumatiky těsnicím roztokem dojít k nevratnému poškození ventilu, který je pak potřeba vyměnit.

 

Foto:Volkswagen
Zdroj: motorinfo.cz