Tiguan s pohonem Plug-in Hybrid

volkswagen_tiguan_new_2015_7_gte.JPG

Ukázkou budoucího směřování modelu Tiguan je verze Tiguan GTE – první SUV s pohonem typu Plug­in Hybrid od Volkswagenu.

Vůz disponuje systémovým výkonem 160 kW (218 k) a dokáže ujet až 50 kilometrů v režimu „E-Mode“, tedy jako elektromobil s nulovými výfukovými emisemi. Jeho průměrná spotřeba paliva (v kombinovaném cyklu) činí 1,9 l/100 km; to odpovídá emisím CO2 na úrovni 42 g/km. Poměrně dlouhý jízdní dosah na elektrický pohon dovoluje Li-Ion akumulátor o kapacitě 13,0 kWh s možností externího dobíjení, ale i solární modul zabudovaný na střeše vozidla – jako celosvětová novinka. Za ideálních podmínek by energie vyprodukovaná solárním modulem během jednoho roku měla postačit k ujetí dalších 1 000 km (Německo 500 km, jižní Evropa 800 až 1 000 km) – v závislosti na intenzitě slunečního svitu v daném regionu.

TSI + elektromotor + převodovka DSG. Přední nápravu tohoto koncepčního modelu pohání přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním (1,4 TSI o výkonu 115 kW) a elektromotor. Přísun energie do elektromotoru obstarává vysokonapěťový Li-Ion akumulátor. Tiguan GTE používá šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, vyvinutou speciálně pro nasazení v hybridním modelu. Elektromotor je začleněn do skříně převodovky. Z dalších komponent hybridního pohonu můžeme jmenovat výkonovou elektroniku (převádí stejnosměrný proud z akumulátoru na proud střídavý k pohonu elektromotoru) a zařízení pro nabíjení. Tiguan GTE se může pohybovat ve zmíněném režimu E-Mode nebo v jednom ze tří dalších režimů: Hybrid, Battery Charge (dobíjení akumulátoru) nebo GTE.

Po spuštění soustavy pohonu se koncepční model automaticky rozjíždí v režimu „E-Mode“. Tiguan poháněný samotným elektromotorem se může rozjet až na 130 km/h. Pokud dojde k vybití akumulátoru na minimální úroveň, resp. je zapotřebí dodat výkonovou posilu, soustava pohonu automaticky přepíná do režimu „Hybrid“. To znamená, že se deaktivuje režim „E-Mode“ a Tiguan GTE se naráz chová jako tradiční vůz s plně hybridním pohonem, jenž podle jízdních podmínek automaticky využívá motor TSI nebo elektromotor. Řidič může podle potřeby stisknout tlačítko „E-Mode“ a ručně přepnout na pohon s nulovými emisemi.

Pokud řidič stiskne tlačítko GTE vůz využívá znatelně dynamičtější nastavení akceleračního pedálu, převodovky i řízení a příslušným způsobem mění i mapování motoru TSI. V režimu GTE navíc jednotka TSI s elektromotorem spolupracuje v režimu „boosting“ (posílení), kdy se využívá veškerý dostupný výkon a maximální točivý moment hybridní soustavy pohonu. Tiguan GTE v takovém režimu dosahuje nejvyšší rychlosti 200 km/h a disponuje zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 8,1 sekundy.

Fotogalerie k článku